הסיבות להשמנת יתר

לפרטים והרשמה

בסיבות לעלייה במשקל אפשר למנות סגנון חיים הכרוך בפעילות גופנית מופחתת לעומת העבר. ילדים מבלים שעות רבות יותר מבעבר בצפייה בטלוויזיה ומול המחשב. הם נחשפים לפרסומות למזון, בייחוד מזון עתיר שומנים , וצורכים מזון כזה בכמויות גדולות בהשוואה לדורות שקדמו לקדמת הטכנולוגיה.

מעמד סוציואקונומי ומספר שנות לימוד בישראל ,כמו במדינות המפותחות ,שיעור ההשמנה גבוה יותר בשכבות העניות, ובעיקר בקרב הנשים.

ממחקר שנעשה בישראל בשנת 1998 בקרב הנשים היהודיות והערביות עולה שיש קשר בין מעמד הסוציואקונומי נמוך, קומה נמוכה בילדות והשמנת יתר בבגרות. . נוסף על כך , שיעורי השמנת יתר גבוהים יותר בקרב נשים ערביות ,בעיקר בקרב בנות 55-64

מבדיקת קשר בין מספר שנות לימוד לבין שיעורי השמנת יתר עולה  כי שיעור הסובלים מהשמנת יתר, הן בקרב נשים וגברים , עולה ככל שמספר שנות הלימוד קטן.

נראה שהתופעה הכלל-עולמית של עלייה במשקל, אין ליחסה רק לאכילה לא מרוסנת, אלא אף למיעוט פעילות ספורטיבית ולהעדר מאמץ מתון ועקבי המיועד "לשרוף" אנרגיה מיותרת. ההשפעה הסביבתית הנה סיבה הסבירה ביותר לתופעת השמנת היתר. תופעת השמנת היתר , שמנגנון הפיזיולוגי שלה ומשמעותה לבריאותנו נחקרים כעת באינטנסיביות רבה, היא בטח אחד הסממנים המובהקים של אורח חיים המודרני. שינויים בתחום תעשיית המזון העלו אל מרכז הבמה הקולינרית את מוצרי המזון המהיר, ורשת מקדונלדס מבשרת השיטה הזו, ומתחריה מייצגים תרבות זו של סביבה רעילה. התביעות המשפטניות בסכומים דמיוניים המוגשות היום נגד חברות מזון מהיר בארצות הברית, על ידי מי שקופחה בריאותם, בטענה שחברות אלו לא טרחו ליידע ולהזהיר את הציבור על תכולת האנרגיה של המזון המהיר והטעים, אין בהן למנוע את המשך התמכרותם של בני כל הגילים למזון עתיר אנרגיה זה .

שני הגורמים העיקריים להשמנה הם תזונה לא מאוזנת- הבאה לידי ביטוי בצריכת קלוריות מוגברת ופעילות גופנית מופחתת.

 

הגורמים לצריכת קלוריות מוגברת.

אכילת מזון קנוי, על פי רוב, המזונות שאוכלים בחוץ (במשרד, במסעדות וכו') עם עתירי שומן.

שקיות החטיפים גדלו אריזות משפחתיות ועמן גם כמויות החטיפים שצורכים האנשים.

מזונות מוכנים לאכילה בבית הם העשירים בקלוריות ובשומנים .

כיום , יותר ויותר ילדים אוכלים מזונות כאלה, מאחר ששיעור ההורים העובדים גדל במידה ניכרת בעשורים האחרונים.

צריכה מוגברת של משקאות עתירי קלוריות ,ובהם משקאות מוגזים ואלכוהול.

להשמנת יתר בחברתנו המודרנית יש גורם מובהק נוסף-מיעוט מאמץ גופני ופעילות גופנית.

מהפכת האינטרנט גורמת לכך שהאדם המודרני פעיל פחות מבחינה גופנית, מה שמפחית את תהליך שריפת האנרגיה העודפת . סקר שנערך במקומות עבודה בארצות הברית הצביע על כך, שעובדים בבניני משרד , שהיו טורחים בעבר הלא רחוק להעלות ולרדת פעמים אחדות מדי יום עד שתי קומות  במו רגליהם, כדי להעביר מסמכים למשרד אחר באותו  הבניין אינם נדרשים כבר להליכה הפיזית אלא יכולים  לעשות הליך פשוט זה מבלי לקום מכסאם.

זוהי התסמונת העובד הרתוק לכיסאו אל מול מסך המחשב באופן רצוני, יתרה מכך ,אפילו אלה שהיו כרוכים בעבר בעבודה פיזית מאומצת ,למשל בתעשיית יצור מכוניות , השתכללות על ידי אוטומציה ורובוטיקה ממוחשבת עד כדי כך , שעובד בתעשייה זו , מפקח כיום על לוח בקרה השולט על פס הייצור. העובד עצמו לא נאלץ אלא למאמץ גופני מזערי. מספר זוגות האופניים שנמכרו בארצות הברית בשנת 1998 היה נמוך 27% בהשוואה לאלה שנמכרו שם בשנת 1980 במצב של רעב עולה כמות האנרגיה הנפלטת על זו הנכנסת-זהו מצב של מאזן אנרגיה שלילי.

במהלך ההיסטוריה האנושית נאלצו בני האדם לחפש מזון ולהתמודד בעיקר עם מצבים של חוסר מזון. בתשובה לכך התפתחו בגוף מנגנוני הגנה פיזיולוגיים יעילים, המגנים בעיקר בפני מצבי רעב, הגוף משתמש במאגרי השומן כמאגרי האנרגיה ומגייס את כל המערכות והמשאבים על מנת לשרוף.  כתוצאה מכך במאזן האנרגיה השלילי : טמפרטורת הגוף עולה ויורדת , כמו גם פעילויות גוף שונות, ביניהן הפסקה בייצור ההורמונים הקשורים להתבגרות המינית ולפוריות ולכל המערכות שאינן נחוצות להישרדות.

 

הגורם התורשתי

במקרים רבים ילדים בעלי נטייה להשמנה הם בנים או בנות להורים שמנים , לעומת , רבים מאלה שזוללים ללא הרף ונשארים רזים, הם בנים או בנות להורים רזים. לתורשה ללא ספק יש חלק בקביעת משקל גופינו.

אולם קרוב לוודאי שלסביבה הקובעת את אורח חיינו יש השפעה לא מכרעת על גזרתנו.

בשנת 1994 נעשתה פריצת דרך עם זיהוי החלבון לפטין, היה זה הורמון המזוהה הראשון בנושא השמנה המיוצר בתאי  הרקמות השומן, שלאחר שהוא מגיב עם קולטני הלפטין במוח, הוא מביא לתגובה הכוללת בקרה של משקל הגוף וצריכת אנרגיה, הלפטין עם כך הוא הורמון היוצר על ידי רקמות השומן, מעביר למוח את המידע אודות כמות האנרגיה האגורה בגוף ומפעיל את המרכזים בהיפותלמוס האחראים על וויסות מאזן האנרגיה בגוף , בהתאם לצורך.

הלפטין המיוצר על ידי רקמות שומן מופרש וריכוזו בדם נמצא ביחס ישר לגודלן.

רובו של הורמון הלפטין מקורו ברקמת השומן הלבנה . כיצד יתכן שאנשים הזוללים כמויות גדולות של אוכלן ונשארים רזים בעוד האחרים משמינים מכמות קטנה של אוכל?

אחת הדרכים בהן משתמש הגוף כדי להעלות את קצב פלטת האנרגיה במצבים של עודפי השומן , היא , כנראה באמצעות חלבונים הנקראים חלבונים מנתקי צימוד. באופן נורמאלי , האנרגיה המתקבלת בפירוק מזון שנכנס לגוף נאגרת כאנרגיה כימית המשמשת  לבניית המולקולות הדרושות לתאי הגוף.

למעשה , קיים צימוד כמעט מוחלט בין פעולות הפירוק ופעולות הבנייה. תפקידם של החלבונים המנתקים הוא לנתק בין שתי הפעולות . כתוצאה מן הניתוק מתבזבזת האנרגיה ובמקום להישמר מתפזרת כחום. עשרות שנים ידוע כי חלבונים אלה מצויים בתאי השומן של הדובים וחיות שנכנסות לתרדמת חורף. הקור שפעל על החלבונים שבדרך כלל מצויים במצב לא פעיל , והחום המשתחרר מפירוק השומנים עוזר לחיות לשמור על חום גופן ולעבור את חודשי החורף הקשים.

לאחרונה זינו חלבונים כאלה גם ברקמות שומן ושרירים בבני אדם ויתכן מאד שיש להם תפקיד בהעלאת קצב חילוף החומרים ובזבוז האנרגיה במצב של עודפי השומן. עד עתה לא נמצא קשר ישר בין פעילות החלבונים ולרמות הלפטין בגוף. יתכן גם שההבדלים בפעילות החלבונים המנתקים בבני אדם שונים הם אלה הקובעים מי יהיו אלה הזוללים ולא נודע כי אל קרבם, לעומת האחרים שאוכלים כזית ומשמינים

 

 

 

 

כותבת המאמר: שלו מלי

סטודנטית לתזונה

 

 

שאלות נפוצות

ההרשמה לקורס מתבצעת במכללת גודלמן, אנו מבצעים פגישת ייעוץ בה אנו נותנים פרטים מלאים על הקורס, בונים תכנית לימודים מותאמת ואישית לסטודנט ומבצעים את ההרשמה, ההרשמה מותנת בדמי הרשמה על סך 1250 ש"ח. כמו כן ניתן להירשם טלפונית , במקרה ואין צורך בפגישת ייעוץ, ההרשמה מתבצעת על ידי מילוי טופס הרשמה עם המועמד בטלפון, וחיוב האשראי טלפונית בדמי הרשמה, או שכר לימוד. לאחר מכן הטופס נשלח למועמד בפקס או המייל על מנת שהמועמד יחתום על הטופס, קבלה וחשבונית ניתן לקבל פיזית במזכירות המכללה.

במכללת גודלמן יש גמישות רבה בתחום תכניות הלימודים. ישנם קורסי ערב ובוקר ואפילו קורסי צהריים. במכללת גודלמן תוכל להתאים לעצמך תכנית לימודים נוחה המותאמת לצרכייך.

במכללת גודלמן, צוות המרצים הינו מהטובים בארץ. במכללה שלנו מלמדים רק מומחים מהמעלה הראשונה. רובם ככולם בהשכלת . PHD, MD ND
עוד פרטים ניתן לקרוא בעמוד "צוות המרצים" בדף הבית.

מומלץ לקרוא גם

איקידו פסיכולוגי

איקידו היא אומנות לחימה  יפנית ,הקשר שישנו בין האיקידו והפסיכולוגיה ובין החיים הוא מסורבל. מכדי שנבין את הקרש, צריך לעבור על ההיסטוריה קודם כל ולמקורות האיקידו. צריך להבין שהיקידו זו לא

הומאופתיה במכללת גודלמן

מכללה לרפואה האלטרנטיבית GODELMAN משך: 28 שיעורים, 120 תכנית שפותחה בשיתוף עם מח' המכון המרכזי להומיאופתיה במוסקבה, לחינוך רפואי לתארים מתקדמים (ענפי רפואה משלימה). הקורס מועבר על ידי ד"ר אומנסקי ליאופולד. • היסודות התיאורטיים

סו גו'ק

"… ללמוד לחיות עם הכאב… "   "ללמוד לחיות עם הכאב". לצערי מספר גדול של אנשים שמעו את המשפט הזה מרופאים, משום שלרפואה הקונבנציונלית כיום אין פתרונות טיפול במקרים מסוימים

טיפול באמצעות פרחי באך

  מערכת הריפוי של באך נועדה לטפל באדם יותר מאשר במחלה, בסיבה יותר מאשר בתוצאה. פשטות היא המפתח לטיפול בעזרת פרחי באך, פשטות היא הפתרון החיובי שרצה ד"ר באך להשיג

Call Now Button דילוג לתוכן